زمانی که کاربران وارد صفحه ای از سایت شما می شوند حتما به این معنی نیست که تمام مطلبی را که در آن صفحه هست می خوانند.به احتمال زیاد آنها بیشتر دنبال یکی دو پاراگراف از آن مطلب که مستقیما به نیاز آنها اشاره می کند هستند و تنها آن بخش را خواهند خواند.
بر اساس بررسی انجام شده بر روی رفتار کاربران، آنها ابتدا یک نگاه کلی به مطلب می اندازند تا ببینند ارزش خواندن دارد و یا آن موضوعی که دنبالش هستند را می توانند به راحتی در آن پیدا کنند.هر چقدر زمان ماند کاربران در سایت شما بیشتر باشد و صفحات بیشتری را از سایت شما باز کنند، تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما دارد.
هرچند تولید محتوای دقیق مهم است، اما به تنهایی برای اینکه آن مطلب قابل فهم باشد کافی نیست. برای اینکه مقاله نوشته شده برای خواننده به راحتی قابل درک باشد، رازهایی طلایی وجود دارد که در ادمه به آنها اشاره می کنیم:
1-لیست یا فهرست
اولین نکته ای که به آن می پردازیم، فهرست یا لیست هست که هم مورد توجه کاربران و هم موتورهای جستجو است.تا جاییکه حتما در هنگام جستجو، به بخشهایی از فهرستهایی که در بالای موتور جستجوگر نمایش داده می شود توجه کرده اید و به چشمتان خورده است.
برای درج فهرستها دو روش نمایش به صورت اعداد و یا به صورت نقطه توپر(فهرست نقطه ای) به کار می رود.
لیستهای شماره گذاری شده(عددی) به خواننده مطلب کمک می کند تا با یک نگاه سریع، متوجه شود که موضوع مطرح شده توسط نویسنده از نظر ترتیب “اولین تا آخرین” و یا ترتیب “بهترین به بدترین”در چه وضعیتی است.
فهرستهای نقطه ای به کاربر این امکان را می دهد تا خلاصه مختصری از موضوع مورد بحث را مشاهده کند و در صورت نیاز به جزئیات بیشتر، آن موضوع را بیشتر و کامل تر بخواند.برای مثال به فهرست عددی زیر که در واقع بخشی از همین مقاله است، توجه کنید:
مهمترین ویژگی های خوانا تر شدن مطلب:
1-فونت های بزرگ
2-رعایت فاصله کافی
3-تیتر و میان تیترها
4-جداول
5-فهرستها
6-نمودارها
2-نمودار و گراف
برای برجسته تر کردن مهمترین و بحرانی ترین نکات آماری که در متن شما وجود دارد، از گرافهای میله ای یا خطی و یا نمودارهای دایره ای استفاده کنید.
استفاده از نمودارها و گرافها در هنگام مقایسه مفهومی بین دو یا چند موضوع، و یا در مواقع استفاده از بازه های زمانی، ضروری و کارساز است. همچنین برای مشخص شدن و برجسته شدن آنها از رنگها استفاده کنید.
رعایت این نکته مهم است که خود را به عنوان منبع تهیه کننده نمودار معرفی کنید تا در صورت استفاده سایر سایتها از مطلب فوق،به مطلب شما لینک دهند و سایت شما یک بک لینک با ارزش دریافت کند.
بیشتر بخوانید: استراتژی لینک داخلی چیست؟
3-جداول
طبقه بندی ، خلاصه و ریز کردن مطالبتان بوسیله نمایش در جدول به کاربر کمک می کند تا اطلاعاتی که در قالب نوشته ممکن است پیچیده به نظر بیاید را با یک نگاه مختصر به جدول به راحتی متوجه شود.البته نمایش جداول در نسخه موبایل ممکن است کمی دشوار باشد و جدول
نا مرتب دیده شود، که نیاز است کمی در نحوه نمایش آن در نسخه موبایل دقت شود.
شما همچنین می توانید ستونهای کمتری مثلا 4 و یا حتی کمتر از 4 ستون در نظر بگیرید تا کل جدول در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود و یا از امکان حرکت به صورت اسکرول افقی استفاده کنید تا تمام جدول قابل مشاهده و استفاده باشد. برای مثال در ادامه موضوعات مهم همین مقاله به صورت جدول ارائه شده است.
موارد موثر بر خوانا شدن مطلب | توصیه ها برای خوانا شدن |
لیست یا فهرست | دو نوع فهرست نقطه ای یا عددی |
نمودارها | تهیه گرافهای میله ای یا خطی، یا نمودار دایره ای.استفاده از رنگ بندی برای تشخیص راحت تر چشمی |
جداول | خلاصه و ریز کردن مفاهیم کلی و مفصل و نمایش در قالب جدول |
سازگاری نسخه موبایل | اطمینان از نمایش صحیح نسخه موبایل سایت در گوشی های مختلف |
بخش بندی مطالب | بخش بندی مطالب به چندین پاراگراف و رعایت فاصله حداقل دو خط بین آنها |
4-سازگاری نسخه موبایل
همانطور که می دانید و احتمالا با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک سایت خود را بررسی کرده اید، بیشتر کاربران با موبایل از سایت شما بازدید می کنند . در چند سال گذشته سهم بازدید کننده هایی که از گوشی موبایل استفاده می کنند از بازدید کننده های با دسکتاپ پیشی گرفته است.
بنابراین برای اینکه اکثریت بینندگان خود را بتوانید حفظ کنید باید نسخه موبایل سایت شما بر اساس گوشی مورد استفاده آنها منطبق باشد و بدون نیاز به تنظیم خاصی و یا اسکرول کردن به چپ و راست از طرف آنها ،سایت شما به صورت مناسبی قابل استفاده باشد.
5-بخش بندی یا پاراگراف بندی مطالب
اهمیت پاراگراف بندی تا جایی است که بدون آن، نوشته شما اصطلاحا خواهد مرد و کاربر یکی دو سطر بیشتر نخواهد خواند.
هنگامی که متنی طولانی را درباره یک موضوع می خواهید بنویسید و در سایت خود منتشر کنید، آن را با استفاده از میان تیترها ، پارارگراف بندی و ایجاد فاصله بین پاراگرافها سر و شکل دهید تا از دید کاربر زیباتر و قابل خواندن و بررسی سریع در یک نگاه نیز باشد.
میان تیترها علاوه بر آنکه بر خواناتر شدن نوشته ها به ویژه مطالب طولانی تاثیر مثبت دارند ، از نظر موتورهای جستجو نیز یک مزیت به حساب می آیند و در افزایش رتبه صفحات و نمایش آنها به کاربران در جستجوها، از قدیم نقشی پررنگ داشته است. اهمیت کاربرد میان تیترها تا حدی است که در صورت استفاده نکردن و یا استفاده ناردست از آنها، با خروج سریع کاربران از سایت خود مواجه خواهید شد.
به بیانی دیگر، نوشته شما مانند مقالات مجله های پزشکی نباشد و شبیه به تقسیم بندی مجلات شایعات باشند که در این زمینه خیلی مطلوب هستند.
این مطلب را از دست ندهید: یک لینک چیست؟
راز پاداش گرفتن:وقت بگذارید
زمانی که می خواهید محتوایی تولید کنید، خود را جای کاربرتان قرار دهید.همچنین برای اینکه مطمئن شوید که مطلبتان قابل خواندن است و بخش بندی مناسبی دارد زمان بیشتری صرف کنید و زمان استفاده شده را مانند سرمایه گذاری روی محتوای تولید شده ببینید.
مطلب ایده آل باید پاسخگوی سوالات خواننده باشد و بتواند کاربر را با سرعت آموزش دهد.
در صورتیکه در خلاصه کردن و ریز کردن مطلب به بخشهای قابل فهم تر مشکل دارید تلاش بیشتری به خرج دهید.
تولید محتوای عالی زمان بر است، اما برای همیشه ماندگار خواهد بود.
منبع:
بدون دیدگاه