یکی از مهمترین مواردی که میتوان در امر سئو به آنها اشاره کرد لینکهای داخلی هستند که توسط متخصصین سئو در دامینها اعمال میشود. این لینکها در دامنههای یکسان اجرایی شده و در اصل به صفحات و مطالبی اشاره میکنند که در همان دامین اما در بخشهای دیگر قرار گرفتهاند. به زبانی سادهتر میتوان گفت که لینکهای داخلی به نوعی نقشه راه یک عمارت بزرگ و پر پیچ و خم هستند که توسط افراد کار بلد طراحی شدهاند تا شما را به مقصد و هدفی که تعیین کردهاید و در ذهن دارید، برسانند.
نمونهای از یک لینک داخلی
رازهای طلایی نگه داشتن کاربران در سایت
همینطور که در مورد بالا نیز مشاهده میکنید لینک داخلی میتواند با توجه به موضوعی که شما به دنبال آن هستید، شما را در همان سایت یا دامنه نگه داشته و به صفحات دیگر ارجاع دهد.
یک لینک داخلی کارآمد به چه شکل است؟
بهترین حالتی که میتوان در یک سایت از لینکهای داخلی استفاده کرد و به آنها اشاره کرد استفاده کردن از انکرتکستهای مناسب است که به نوعی مرتبط با کلمه کلیدی باشد که در صفحه هدف از آن صحبتی به میان آمده است. به طور مثال اگر بخواهیم به صفحهای که درباره بکلینکها صحبت شده است اشاره کنیم و در صفحه مرتبط با موضوع لینک سازی داخلی قرار داریم، بهتر است با انکرتکست همهچیز درباره بک لینک ها کار خود را شروع کنیم.
در نهایت ممکن است به این سوال برسید که لینکهای داخلی چه کاراییهایی دارند؟
همانطور که قبلتر نیز به آن اشاره کردیم لینکهای داخلی مجموعهای از مسیرهایی هستند که شما را در یک دامنهی مشخص راهنمایی میکنند تا به هدفی که دارید راحتتر دست پیدا کنید. این لینکها برای سه هدف مشخص میتوانند مفید باشند.
• این لینکها به نوعی کاربران را در وبسایت شما هدایت میکنند و نقشه راه آنها به حساب میآیند.
• این لینکها سبب میشوند تا ارتباط و سلسه مراتب اطلاعاتی به صورت کاملا منظم رعایت شود. این بدان معنا است که به طور مثال کاربری که هیچ گونه آشنایی با مباحث سئو ندارد بعد از ورود به سایت لینک۱ ابتدا با مفهوم کلی سئو آشنایی پیدا کند و سپس به سمت مباحث تخصصیتر مانند لینک سازی داخلی هدایت شود.
• اگر لینک سازی داخلی به صورت صحیح و کارآمد عملیاتی شود میتواند در جایگاه شما در موتورهای جست و جو تاثیرات بهسزایی داشته باشد.
سئو و کمکهایی که لینک سازی داخلی به آن میکند
لینک سازی داخلی را میتوان یکی از معماران بسیار مهم و همینطور چیره دست در امر طراحی داخلی سایت دانست. لینک سازی داخلی مانند طراحی داخلی منازل کمک بسیار زیادی در به چشم آمدن سایتها از دیدگاه موتورهای جست و جو میکند و از همین رو میتوان گفت یکی از بخشهای مهم سئو معماری مناسب و حرفهای در لینک سازی داخلی است.
بیایید کمی واضحتر به این موضوع بپردازیم، موتورهای جست و جو زمانی که به یک صفحه منفرد و خاص میرسند تمایل دارند که با محتوایی روبهرو شوند که در آن فهرستی از کلمات کلیدی قرار گرفته است. بعد از مواجحه با چنین ساختاری رباتهای خزندهای که نقش آنها بررسی کردن ساختار محتوا و همینطور کلمات کلیدی است وارد عمل شده و به بررسی این محتواها میپردازند، اما اینکه این رباتهای خزنده چه هدفی را دنبال میکنند بسیار مهمتر از کاری است که انجام میدهند، این عنکبوتهای کار بلد به دنبال این هستند که بتوانند با بررسی یک صفحه از سایت شما به نقشهی راهی بسیار واضح و مشخص از سایت شما دست پیدا کنند تا از یک صفحه مشخص آنها را به تمامی بخشهای مختلف از سایت راهنمایی کند. یعنی اینکه اگر شما در صفحهای از بلاگ مطلبی قرار دادهاید باید به گونهای لینکهای داخلی و محتوا را مدیریت کنید تا کاربران از آنجا به مطالب دیگر بلاگ، صفحه اصلی، اگر فروشگاهی در کار است به آنجا و به طورکلی به تمام سوراخ و سمبههای سایت سرک بکشد. اما جالب است بدانید که بسیاری از سایتها و سئوکاران وجود دارند که هزینههای بسیار زیادی را صرف این میکنند تا این نقشه راه را از دسترس این رباتهای خزنده دور نگه دارند و آنها را مخفی میکنند که این مورد یکی از اشتباهات فاحش و جبران ناپذیردراین امر یعنی سئو میباشد.
رباتهای خزنده یا کراولر را درک کنید!
در شکل زیر تصویری شماتیک از رباتهای خزنده دیده میشود که به سادگی چگونگی عملکرد آنها را به نمایش گذاشته است.
همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید ربات خزنده خوش رنگ و لعاب شرکت گوگل بعد از اینکه به صفحه A رسیده به وسیلهی لینکهای داخلی به صفحات B و E نیز دسترسی پیدا میکند اما نتوانسته به صفحات بعدی یعنی صفحههای C و D نیز دسترسی داشته باشد. جالب است بدانید که ممکن است این صفحات دارای محتوایی بسیار ارزنده به همراه کلمات کلیدی مناسب باشد اما چه فایده، زیرا این موضوع یعنی عدم لینک سازی داخلی سبب میشود تا این رباتها و در نهایت موتورهای جست و جویی مانند گوگل، این صفحات را به طور کامل نادیده گرفته و به گونهای با آنها برخورد کند که گویی کلا چنین مواردی به همراه محتواهای آنها در فضای وب وجود خارجی ندارند.
هرم خود را بسازید!
نکتهای که در این زمینه ممکن است برای شما جالب باشد این است که وبسایتها با استفاده از لینکسازی داخلی باید ساختاری هرم گونه داشته باشند. به این صورت که دارای یک صفحهی اصلی به طور مثال یک صفحه فروشگاه، یک صفحه بلاگ و یک صفحه دربارهما، که با استفاده از لینک سازیهای داخلی به تمامی زیر مجموعههای این صفحات دسترسی چه برای کاربران و چه برای موتورهای جست و جو محیا باشد.
در شکل بالا به خوبی ساختار هرمی را در امر لینکسازی داخلی نشان میدهد. اما نکتهای که در آن ممکن است کمتر کسی توجه داشته باشد این است که در این شکل لینکسازی داخلی باحداقل میزان لینکدهی صورت گرفته است. این بدان معناست که شما میتوانید با رعایت چنین الگوهایی لینکهای بیشتری به صفحات اصلی و همینطور زیرصفحههای سایت خود بدهید. این الگو مزیت بسیار ارزشمندی که دارد این است که شما با توجه به گستردگی لینکهای داخلی خود از قدرت بیشتری در رتبهبندی موتورهای جست و جو برخوردار خواهید بود. یکی از بهترین وبسایتهایی که در انجام این الگو توانسته است بسیار موفق عمل کند، وبسایت آمازون میباشد که به زیبایی هرچه تمام تر به صفحات و دستهبندیهای اصلی و همینطور زیردستههای مربوطه اشاره کرده است و یک سیستم جامع و یکدست را مدیریت میکند.اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه میتوان به چنین ساختاری رسید؟ باید گفت بهترین راهی که میتوان به چنین نظمی رسید این است که در قدم اول لینک داخلی بخش یا مکملی از URL سایت باشد. در عکس زیر شما میتوانید یک فرمت و نمونه صحیح از لینکداخلی به همراه انکرتکست مناسب را مشاهده کنید.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید یک ساختار کامل از هایپرلینک به خوبی نمایش داده شده است. تگ لینک یا ساختار <a></a> میتواند حاوی عکس و یا متن و یا هرچیزه دیگری باشد و شما را به قسمتهای مختلفی ببرد. این ساختار سبب میشود تا بخشی که در آن به عنوان لینک قرار گرفته است اصطلاحا کلیک خور یا کلیکایبل باشد که شما را به صفحاتی دیگر و یا محتواهایی دیگر راهنمایی میکند. البته باید توجه داشته باشید که انکرتکستی که در این میان قرار میگیرد باید مضمون و یا اشارهای مرتبط با موضوع هدف داشته باشد که در نهایت لینک مربوطه شما را به صفحهی هدف هدایت میکند. در کل هایپر لینکها به موتورهای جست و جو و همچنین مرورگرها کمک میکنند تا صفحهای جدید با محتوایی تازه را راحتتر و بدون دردسر پیدا کنند. اما نکتهای که در این مورد نباید از آن غافل شد این است که انکرتکست نقش بسیار مهمی را در راهنمایی کردن کاربران ایفا میکند و به آنها میفهماند که هایپرلینک و لینک داخلی آنها را به کجا و چه محتوایی هدایت و رو به رو خواهد کرد. در مثال فوق شما میتوانید با توجه به انکرتکست Jon wye’s custom designed belts این انتظار را داشته باشید که به صفحه مربوط به کمربندهایی با طراحیهای خاص ارجاع داده میشوید.
ساده اما کارآمد!
اما جالب است بدانید موردی که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از ابتداییترین ساختارهای لینک دهی میباشد که توسط موتورهای جست و جو به راحتی قابل شناسایی میباشد و این موضوع را به این رباتهای فعال و پرکار میفهماند که باید این لینکها را در جداول و نمودارها و الگوریتمهایی که موتورهای جست و جو با آنها طراحی شده است و آنها را به عنوان معیار اصلی رتبه بندی وبسایت ها قرار میدهد اضافه کنند و در آخر کسی که امتیاز مثبت را به خود اختصاص میدهد سئوکار و سایت شما میباشد.
بدون دیدگاه